augustus 2021 • Voetbalnieuws
Bookmakers als shirtsponsor zijn immens populair
Zodra bekend werd dat in oktober 2021 de nieuwe Nederlandse wet rondom online gokken, de Wet Kansspelen op Afstand, in zou gaan, werden daar twee partijen ontzettend blij van.
Enerzijds de bookmakers die nu hun sportweddenschappen legaal kunnen aanbieden, maar anderzijds ook de commerciële afdelingen van alle Nederlandse voetbalclubs. Die laatste groep kan de naar nieuwe spelers zoekende bookmakers namelijk helpen met een belangrijk onderdeel om naamsbekendheid te genereren: sponsoring. Via clubsponsors kunnen deze bookmakers zichzelf op een ideale manier presenteren aan hun belangrijkste doelgroep.
En dat deze vorm van sponsoring populair is, blijkt maar weer. Vele clubs konden er een flink slaatje uitslaan en hun begroting dichten, die mede door de coronacrisis flink gekrompen was. Bookmakers zijn meer dan bereid om flink wat neer te tellen voor een sponsoring op shirts van spelers. Van het marktpotentieel van 15 miljoen euro binnen Nederland wil elk bedrijf natuurlijk profiteren. Zeker nu Toto, het bedrijf dat nu als enige een legale dienst kan aanbieden, zelf al achter verschillende clubs is aangegaan om hun huidige monopolypositie minstens even sterk te houden.
Bookmakers en sportclubs: als peper en zout
De combinatie tussen enerzijds een voetbalclub en anderzijds bookmakers als sponsor is natuurlijk ontzettend voor de hand liggend. De meeste sportweddenschappen die via een bookmaker worden afgesloten, gaan over voetbal. Het is dus logisch om de positie in deze markt te versterken, aangezien er veel vraag naar is. Nu meer nieuwe spelers zich aanmelden doordat ze reclames voor deze bedrijven zien, wordt de samenwerking tussen beide partijen vaak alleen maar versterkt.
Dit is wat bookmakers uiteraard graag zien. Om het proces te versnellen, worden flinke bonussen uitgekeerd aan spelers die lid worden via hun favoriete voetbalclub. Hiermee wordt de link tussen de club en de bookmaker nog eens extra versterkt.
Sponsoring door bookmakers verboden?
Het versterken van de band tussen een sportclub en een bookmaker is precies wat bookmakers wel willen, maar wat bijvoorbeeld Britse politici juist niet willen. Een dergelijke reclame overdaad kan volgens hen leiden tot onder meer een gokverslaving. Om de hysterie rondom shirtsponsors en de kans op gokverslaafden te verkleinen, moet dit vanaf 2023/2024 verboden worden.
Volgens de verantwoordelijke Britse minister, Carolyn Harris, zorgt de immense hoeveelheid bookmakers als sponsor ook voor een normaliserende werking bij onder meer kinderen. Het feit dat bookmakers niet familievriendelijk zijn, is tegen het zere been van de minister. Deze aanpassing moet onderdeel worden van een grotere wet rondom gokken.
Ook in Spanje worden dergelijke maatregelen ontwikkeld. Daar gaat het wel een stuk sneller: mogelijk worden komend seizoen alle logo’s van bookmakers al in de ban gedaan. Dit geldt dan zowel voor logo’s op de shirts, de LED-borden of andere uitingen waar het logo in voorkomt.
In Nederland is het gokken op sport bij (online) bookmakers legaal vanaf Oktober 2021, in de toekomst zullen er naar alle waarschijnlijkheid veel deals met clubs worden gesloten in ons land.
Problemen voor de clubs
Nieuwe regelgeving zoals in Engeland of Spanje zijn natuurlijk een financiële strop voor de voetbalclubs. Zij zien hun inkomen ineens wegvallen, die in coronatijden al zo flink is ingekrompen. Verantwoordelijk minister Harris is niet zo bang voor clubs die omvallen, aangezien dit ook niet gebeurde toen de tabaksindustrie niet meer mocht adverteren op voetbalshirts.
Jamie Solmon, een Britse sportmarketeer, vreest eerder het tegenovergestelde. Aangezien de bookmakers met zulke grote getalen en voor zulke hoge bedragen sponsoren, zal een flink gat ontstaan dat andere bedrijven niet zomaar kunnen gaan opvullen. Clubs gaan de nieuwe wetgeving dus wel degelijk voelen.
Nieuwe manieren van shirtsponsoring
Als het verbod eenmaal in werking zal treden, denkt Salmon dat clubs een volledig andere kant opgaan met hun shirtsponsor. Hij voorspelt dat clubs weggaan van het commerciële en eerder een shirtsponsor kiezen die een belangrijke betekenis heeft voor supporters uit de buurt. Hij noemt deze community initiatieven in een adem met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Salmon denkt dat deze verandering komt door de coronacrisis, waarin iedereen ontzettend is aangewezen op zijn eigen omgeving.
Voor bookmakers ontstaat een groter probleem. Zij kunnen nergens meer exposure krijgen op eenzelfde manier als ze nu kunnen, waardoor hun markt met potentiële nieuwe spelers flink zal dalen. Bookmakers investeren flink in marketing voor hun platform, maar kunnen dat nu lastig blijven doen. Zij zullen dus ontzettend creatief om moeten gaan met nieuwe manieren om toch naamsbekendheid te kunnen genereren.
Ondanks alles zijn er volgens Salmon alleen maar verliezers bij deze nieuwe wet. Voor beide partijen levert het moeten beëindigen van de sponsorcontracten een flinke financiële deuk op. Hij vraagt zich ook af waar het stopt: mogen straks alcoholbedrijven geen reclame meer maken in navolging van de tabaksindustrie en bookmakers? Ten slotte voorziet hij een race tegen de klok: tot de nieuwe wetgeving daadwerkelijk ingaat, zullen bookmakers zich massaal in blijven zetten als sponsor van een belangrijke voetbalclub.