mei 2019 • Voetbalnieuws
Effectief je amateurclub sponsoren doe je zo!
Laten we ook eens een andere kant van het voetbal belichten. We hebben het meestal over profclubs en spelers, maar voetbal is meer dan dat. Er zijn meer amateurclubs dan professionele. Bovendien valt of staat het gehele voetbal met sponsoren. Hoe gaat dit nu precies in zijn werk? En, handig voor de voetballiefhebbende ondernemers, hoe doe je dit nu effectief? Je wilt immers dat, wanneer je ergens in investeert, dat het ook jou wat oplevert. Maar je wilt het team ook iets geven waar ze écht iets aan hebben. Eenvoudiger dan je denkt!
Originaliteit of zekerheid?
Eerst moet er natuurlijk iets worden uitgezocht wát er gesponsord gaat worden. Dit is vaak op verzoek van het team. Zij zoeken meestal een sponsor wanneer zij shirts, pakken of tassen nodig hebben. Maar het kan ook zo zijn dat jij zelf iets aandraagt. In dat geval is onze tip: denk goed na over wat je gaat geven. Het juiste geschenk betekent het juiste effect. Bedenk: ga ik met iets origineels komen of speel ik het op ‘safe’? In het eerste geval stap je van de sportshirtjes af en ook bijvoorbeeld bidons bedrukken zul je dan niet zo snel doen. In plaats van iets wat iedereen krijgt, kun je ook iets luxers doen, waar het hele team wel wat aan heeft. Neem bijvoorbeeld een toffe speaker.
Publiek biedt een groot bereik
Je kunt, vooral voor een echt succesvol, populair team ook aan het publiek denken. Gewoon een kleinigheidje zoals sleutelhangers bedrukken kan tof zijn. Vooral wanneer het team kampioen wordt is het gaaf om zoiets uit te delen. Vaak wordt het publiek in zulke gevallen bedankt. En hoe doe je dat beter dan met een cadeautje? Mensen die een cadeautje krijgen met jouw logo erop, zullen dat bedrijf onthouden en positiever ervaren. Of dat nu bewust of onbewust is. En je kunt je weggevers natuurlijk voetbalgerelateerd maken. Er zijn sleutelhangers te vinden met een voetballetje eraan. Ook bijvoorbeeld als balletje met een poncho erin. Dan zijn ze ook nog eens nuttig.
Een sterke boodschap
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een geschenkje dat echt bruikbaar is, des te effectiever is. Op die manier komt de ontvanger namelijk vaker in aanraking met het logo. We hebben het overigens wel steeds over een logo om te drukken, maar er is meer wat je erop kunt laten drukken. Verzin eens een toffe, pakkende boodschap. Die blijft écht hangen en brengt het gesprek op gang. Hoe zorg je dan voor zo’n pakkende boodschap? 4 tips:- Actief: een goede boodschap roept op tot actie. Gebruik werkwoorden in de tegenwoordige tijd
– Kort en krachtig: hou het altijd kort, anders wordt de boodschap nooit onthouden
– Positief: vermijd woorden zoals ‘minste’ of ‘laagste’. Ook in een zin met bijvoorbeeld ‘de minste moeite’. Onbewust zijn dit soort woorden dooddoeners. Dat geldt overigens ook voor standaard woorden zoals ‘beste’ en ‘grootste’.
– Duidelijk: wat wil je bereiken en wat bied je nu precies? Maak dit duidelijk in je boodschap.
Persoonlijk
Je kunt natuurlijk een eigen slogan gebruiken als je die hebt. Het scheelt enorm veel tijd en wanneer je een sterke slogan hebt, waarom zou je er dan nog een bedenken? Wel zou je kunnen besluiten om de slogan heel specifiek te maken, zodat het geschenk persoonlijker aanvoelt. Een boodschap afgestemd op de gebeurtenis haalt meer het reclamegehalte weg; het geschenk lijkt meer op een leuk presentje dan op een manier om reclame te maken. Dat wordt vaak meer gewaardeerd dan iets wat overduidelijk schreeuwt: “koop mij!”. ‘Zenden’ is helemaal niet meer van deze tijd. Reclame en communicatie gaat om interactie en om aanzetten tot nadenken of tot actie. Een vraag werkt dus vaak ook goed. Het zet aan tot nadenken en brengt wederom het gesprek op gang.